Unmask the Theatre

hipster logo
Context:

În prezent teatrul este utilizat într-o multitudine de proiecte de intervenție socio-educativă, folosindu-se pentru diverse discipline atât din mediul social, cat și educativ.

În Spania și în Europa, în general, se dezvoltă intervenții bazate pe acest instrument, existând, în acest moment, un deficit de formare, care să le permită lucrătorilor sociali să realizeze o intervenție de calitate în acest sens.
Prin acest proiect participanții au învățat cum să utilizeze tehnici de teatru, în general, și teatru forum, în particular, cu scopul de a se familiariza cu noi metode de lucru cu tinerii, pentru a obține participarea lor activă în comunitate, pentru a promova concepe de anti-discriminare, toleranță și incluziune socială.

Obiective:

  • A înțelege rolulul teatrului în munca cu tinerii, în special cei aparținând categoriilor dezavantajate
  • A cunoaște tehnici specifice teatrului și avantajele utilizării lui
  • Familiarizarea cu teatru forum – elemente, structura și aplicabilitate
  • Dezvoltarea de competențe în a utiliza teatrul – vorbitul in public, expresivitatea, improvizația, comunicarea non-verbală
  • Schimb de bune practici și idei pentru utilizarea teatrului în munca cu grupuri de tineri cu oportunități reduse
  • Dezvoltarea de competențe culturale și de lucru în spații multi-culturale
  • Creșterea toleranței și acceptarea diversității
  • Îmbunătățirea nivelului de engleză, atât noțiuni de vocabular din aria teatrului, cât și informal

Perioada de implementare: 15.09.2014 – 01.03.2015

Locație:Tenerife, Spania

Beneficiari: 24 de persoane care lucrează cu tineri, ce aparțin categoriilor cu oportunități reduse, din 8 țări europene: Spania, Portugalia, Italia, Suedia, România, Bulgaria, Estonia și Macedonia

Activitatea principală:
Curs de formare, 25.10.2014 – 02.11.2014, unde participanții au învățat să utilizeze instrumente și tehnici specifice teatrului și teatrului forum, au lucrat la dezvoltarea propriilor capacități de creare de reprezentații teatrale și de gestionare a procesului cu publicul în partea de forum. Aditional sesiunilor de formare, cursul a inclus activități de timp liber, precum city rally, activități nocturne interculturale și alte activități ce le-au oferit participanților aparținând diverselor curlturi oportunitatea de relaționare și cunoastere.

Galerie foto:

Mai multe fotografii pe Facebook

Video:

Activități de diseminare:

România
1. O activitate de grup cu copiii de la “Crescând împreună”, un program al Organizației Salvați Copiii filiala Iași, care are drept scop asigurarea unei activități de club în fiecare după-amiază pentru copiii ce au unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate. Vârsta copiilor variază între 8 și 17 ani. Românii implicați în cursul de formare au participat la una dintre întâlnirile programului, când erau în jur de 25 de copii prezenți și au făcut câteva exerciții de teatru. Scopul acestora a fost de a stimula expresivitatea lor prin artă și de a le folosi ca un pretext pentru discutarea de subiecte mai sensibile, cum ar fi discriminarea sau egalitatea de gen. S-a constatat că aceste subiecte sunt mai bine tratate prin aceste metode, deoarece copiii se pot pune în locul altei persoane și să devină mai conștienți de stereotipurile pa care societatea, incluzându-i, le perpetuează.

2. A doua activitate de diseminare a fost realizată printr-un atelier de lucru de jumătate de zi cu 12 tineri din Interact, o asociație locală de tineret. Cum acest grup a fost mai omogen în ceea ce privește vârsta (16-18 ani) a fost mai ușor de făcut o activitate mai complexă, începând cu prezentarea conceptului de Teatru Forum, exerciții introductive și culminând cu 2 reprezentații de Teatru Imagine. Scopul a fost de a oferi o imagine completă a modului în care arta în general și teatrul, în special, pot fi folosite pentru a declanșa schimbări sociale. Cum informațiile teoretice nu sunt de obicei de ajuns, au fost puse în practică și tinerii au creat două reprezentații care au constituit pretextul pentru dezbateri cu privire la discriminarea pe motive de orientare sexuală.

Bulgaria
În Bulgaria, participanții au ales să disemineze proiectul pe cât mai multe nivele posibil – în cadrul organizației lor (Teach for Bulgaria), în școlile și comunitățile lor și în orice alt context unde a fost posibil.

1. Activitatea principală a avut loc pe 5 decembrie 2014 în timpul unei întâlniri periodice a organizației, Vinerea de Dezvoltare Profesională – abilități și idei interesante. Au fost aproximativ 30-40 de persoane de la Teach for Bulgaria participante și prezentarea a implicat un energizant, o prezentare rapidă cu privire la proiect + piesele făcute în Tenerife și un exercițiu de teatru (“întoarce, se spune un cuvânt, se numără înapoi de la 10 și atunci participanții se întorc și îngheță într-o statuie reprezentativă pentru cuvântul dat”, s-au folosit câteva cuvinte “controversate”, precum țigan și persoană religioasă, dar, de asemenea, unele distractive – ca femeie și adolescent)
Toată lumea a fost destul de încântată și este posibil ca partenerul să organizeze o zi de formare cu tema Teatru Forum, astfel încât mai mulți profesori pot ajunge să cunoască tehnicile și să le utilizeze în clasele lor.

2. În prezent toți participanții bulgari de la cursul de formare folosesc adesea exerciții de teatru pentru a practica vocabularul și a consolida spiritul de echipă în clasă. Nikol folosește unele exerciții de teatru în școală cu elevii de clasa a 6-a (11-12 ani) și lucrează în prezent la a-l convinge pe director să înființeze un club de teatru în școală. Lipsa spațiului va face o sarcină dificilă din a găsi un mod de a răspunde solicitărilor tuturor celor ce vor dori să se înscrie.

Estonia
1. În data de 10 decembrie 2014, Kaidi a prezentat experiența ei de formare angajaților grădiniței Võru Okasroosike, unde au fost prezente 15 cadre didactice. Pentru inceput, ea le-a prezentat conținutul și ideea cursului și a introdus ceilalți participanți, ce au venit împreună pentru a se forma – o scurtă introducere, de unde sunt și cu ce se ocupă.
De asemenea, au fost implicați în diverse jocuri:
– Jocul oglinzii (a imita partenerul);
– Semnificații multiple ale elementelor, modul de a explica partenerilor ce reprezintă elementul este fără a utiliza cuvinte;
– Întâlnirea unui străin și traducerea a ceea ce el/ea spune.
Ea a introdus jocuri ce pot fi folosite cu copiii mai mici. Profesorilor le-a placut în special jocul în care au trebuit să trasmită sentimente folosind doar 3 numere.

2. La câteva săptămâni după formare, înainte de vacanța de Crăciun, Maiu și Kai au organizat în comunitatea lor, cu tineri, părinți și profesori un mare spectacol de Teatru, cu peste 100 de persoane implicate. Participanții au avut ca obiectiv să reprezinte un artist celebru. Ei au avut timp pentru muncă în echipă, pregătire, pentru a se costuma etc.

Italia
Organizația parteneră, împreună cu 2 dintre participanții italieni la formare, a organizat o întâlnire de diseminare a cursului în biblioteca din Isola delle Femmine pe 16 decembrie 2014. Au fost aproximativ 20 de persoane între 18 și 40 de ani, studenți, profesori și membri ai altor asociații locale. Gaya și Giuseppe au explicat aproape toate activitățile în care au participant în Tenerife, iar cei prezenți au fost foarte încântați, deoarece nu se așteptau ca un curs de formare să fie atât de frumos și interesant. De asemenea, a fost explicat cum functioneaza Erasmus+ și publicul a cerut mai multe informatii despre Program.
Pentru prezentare au fost utilizate materialele suport primite de participanți după curs și o prezentare video.
La finalul întâlnirii unii membri din audiență au cerut să se alăture Asociației Comeunamarea astfel încât să poată participa la proiecte similare.

Spania
În timpul schimbului de tineri Business Creativity, implementat în Tenerife între 29 noiembrie – 7 decembrie 2014, cu 36 de tineri din 6 țări europene, Asociația P.O.D. a organizat o reprezentație de teatru imagine pentru a sensibiliza cu privire la stereotipurile bărbaților spanioli. Tinerii participanți au recunoscut cu ușurință stereotipurile și au fost de acord că sunt bine cunoscute, deși bărbații spanioli pe care ii cunosc personal nu se încadrează în nici unul dintre ele.

Macedonia
Poraka Nova a sărbătorit 30 de ani de activitate pe 3 decembrie 2014 – Ziua Internațională a persoanelor cu handicap, iar pentru această ocazie au organizat un eveniment cu peste 100 de persoane unde unul dintre momente a fost o reprezentație de teatru imagine. Înainte de eveniment a fost organizată o activitate de formare pentru personal, voluntari, familii și beneficiari, iar rezultatul formării a fost o piesă de teatru imagine numită “Clasa – excluderea socială a unei persoane cu dizabilități intelectuale în școlile obișnuite”. În piesa a fost implicat un beneficiar al centrului de zi, care se adresează persoanelor cu dizabilități intelectuale.

Suedia
Activitatea de diseminare a fost realizată în liceul unde 2 dintre participanții la curs predau, respectiv studiază. Au căutat doritori să participe și au făcut un grup de 10 membri – 5 elevi suedezi nativi și 5 studenți care au venit recent în Suedia în calitate de refugiați. După câteva întâlniri cu tinerii, unde s-au făcut unele jocuri de energizare, de cunoaștere și exerciții de teatru învățate la cursul din Tenerife, grupul a decis să facă o reprezentație de teatru imagine despre violența cu armă împotriva unui copil.
Teatrul imagine pregătit a fost prezentat într-o sală de clasă de liceu, cu aproximativ 20 de elevi și 2 profesori, înainte de vacanța de Crăciun. Publicul a fost sceptic la început cu privire la ceea ce și de ce trebuie să fie implicat în ceea ce s-a întâmplat, dar imediat s-au dezinhibat și au început rearanjarea situației prezentate. La sfârșit, tinerii din audiență au rezolvat situațiile de violență directă. Copilul era în siguranță în brațele mamei sale și omul cu arma a fost dezarmat și îmbrățișat de trei persoane. Un lucru care a rămas și a fost un punct bun de discuție a fost că femeia arătând cu degetul și râzând a rămas în aceeași poziție. Într-o comunitate mică în care multe persoane au votat pentru un partid politic fondat pe ideologii rasiste a fost bine de subliniat și importanța soluționării acestui act de agresiune.

Vizibilitatea proiectului online:

Portugalia

Macedonia

Suedia

Bulgaria

Estonia

Spania

Parteneri: 
logo-bgTeach For Bulgaria

siksali-logoSiksali Development Centre 

cumComeUnaMarea Onlus

Nova Poraka 1

Centre for improvement of the quality of life of the persons with intellectual disability and their families PORAKA NOVA

gse_multipart5894Abrigo Seguro – Associação de Solidariedade Social

oscisSalvati Copiii Romania

ifall   Integration För Alla

Co-finanțat:

Erasmusx_vect_POS_color